Thursday, September 29, 2016

සෙත්කවි කීමේ පිළිවෙත්







මේක ලියන්නේ මගේ ජ්‍යෝතිෂ සේවය අරමුණු කරගෙන වුනාට මේ ලියන දෙයින් කෙනෙක් යම් දෙයක් ඉගෙනගනීවා කියලා මම ප්‍රාර්ථනා කරනවා . මොකද අද කාලේ ලංකාවේ පුර පක්ෂය අව පක්ෂය දන්නෙවත් නැති අය ඉන්නා කාලයක් කියලා දැනගන්න පුළුවන් උනේ කේන්දර බලන්න ගත්තට පස්සේ . හරිම දුකයි . ඒත් කරන්න දෙයක් නැහැ . සතියක් සතියක් ගානේ සිකුරාදාට ඉරිදාට වෙනත් ආගම් වල උදවිය තමන්ගේ ආගමට දවසක් වෙන් කරාට බෞද්ධ අපි සතියකට වතාවක් ඒ දවස වෙන් කරනවද . සතියට දවසක් වැටෙන විදියට තමයි හතර පෝය නිර්මාණය වෙලා තිබුණේ . අද කාලේ හතර පෝය කියන්නේ මොකක්ද කියලාවත් දන්නේ නැති අය ඉන්නවා . ඒ අයට මේ ලිපිය වැදගත් වෙයි . ඒත් මේ ලිපිය ලියන්නේ සෙත් කවි කියවීම ගැන පොඩි පහේ දැනුවත් කිරීමක් කරන්න හිතාගෙන .

කේන්දර බලලා මම සමහර වෙලාවට සමහර අයට නියම කරනවා අර දෙවියන්ට මේ දෙවියන්ට සෙත් කවි ලියවලා කියන්න කියලා . වෙන කරන්නම දෙයක් නැති වෙලාවට තමයි මම සෙත් කවිය මතක් කරන්නේ . මොකද සෙත් කවි ලියන්න ගත්ත දවසේ ඉඳලා මමත් දන්නවා කවියක් ලියන තැන ඉඳලා කියලා ඉවර කරනකල් කොච්චර වැඩ ප්‍රමාණයක් වියදමක් දරන්න වෙනවද කියලා . ඒ නිසා පොඩි අපල වලට සෙත් කවි කියන්න කියලා මිනිස්සු නොමග යවන්න මම උත්සාහ කරන්නේ නැහැ . ඒත් මාරක , විභාග , දඬුවම් , ලෙඩ , විවාහ වගේ ඒවා සාර්ථක වෙන්න හෝ නැතිවෙලා යන්න සෙත් කවි කියන්න කියලා නියම කරනවා . එතකොට ඔන්න සෙත් කවිය ලියලා දෙන්න කිව්වම ලියලත් දෙනවා . ඊට පස්සේ තමයි ප්‍රශ්න පත්තරේ එන්නේ .

කවුද කියන්නේ ?
කොහෙද කියන්නේ ?
මොනවද තියන්නේ ?
කීයක් පඬුරු තියනවද ?
අදාළ කෙනා යන්නම ඕනද ?
වෙන කෙනෙක්ට යන්න බැරිද ?
ආර්තව වීම ගැටළුවක්ද ?
කොයි දවස් වලද කියන්න ඕන ?
මස් මාළු කමක් නැත්ද ?

ඔය වගේ ප්‍රශ්න පත්තරයක් අහනවා . මට දැන් මේ හැම දේම එක්කෙනාට එක ගානේ කියලා ඇතිවෙලා නිසා තමයි මේ ලිපිය ලියන්න කල්පනා කලේ .

වස්කවිය දන්නවානේ . ඒවගේම තමයි සෙත් කවිය . සෙත් කවි ලියන්න උගන්නනවා කියන්නේ වස් කවිය ඉබේම ඉගෙන ගන්න පුළුවන් වෙනවා . ඒත් පාරම්පරික සම්ප්‍රදායන්ට සහ කවියේ ඵලදීම ගැන සලකලා බලනකොට සෙත් කවි ලියන අය වස් කවි ලියන්නේ නැහැ . වස් කවි ලියන අය සෙත් කවි ලියන්නෙත් නැහැ . ඒත් කවියන්ගේ හිඟතාවය නිසා අද වෙනකොට මේ දෙකම එක්කෙනෙක් කරන තත්ත්වයට පත් වෙලා තියෙනවා .





සෙත් කවිය වචන කීපයක එකතුවක් උනාට . සරළව කියවන්න පුළුවන් වෙන්න හදලා තිබුණට , මේ ශාස්ත්‍රය කොහොම ආවාද කියලා මම හිතන්නේ නැහැ කවුරුවත් දන්නවා කියලා . මහා සෘෂිවරුන් රචනා කරපු ග්‍රන්ථ වල හැටියට මේ කාව්‍ය කරණයේ තියෙන ඉටු අනිටු ගණ මාත්‍රා ආදී සියල්ල අන්තර්ගත සඳැස් ශාස්ත්‍ර නිර්මාණය කරලා තියෙන්නේ ඊශ්වර දෙවියන් කියලා තමයි පිළිගන්නේ . ඊශ්වර දෙවියන්ගෙන් මහා බ්‍රහ්මයා මේ ශාස්ත්‍රය ඉගෙන ගන්නවා . මහා බ්‍රහ්මයාගෙන් අගස්ති මහා සෘෂි වරයා මේ ශාස්ත්‍රය ඉගෙන ගන්නවා . අගස්ති සෘෂි වරයාගෙන් නැවත මේ ශාස්ත්‍රය ඉගෙන ගන්නේ සුරගුරු .

සුරගුරුගෙන් ශක්‍ර දිව්‍යරාජයා මේ ශාස්ත්‍රය ඉගෙනගෙන අනන්තයාට උගන්වනවා . අනන්තයාගෙන් පිංගලාචාර්යවරයා ඉගෙන ගන්නවා . පිංගලාචාර්යවරයා තමයි අවසානයේ ටික ටික මේ ශාස්ත්‍රය ප්‍රචලිත කරන්නේ . සමහරු කියනවා අගස්ති මහා සෘෂිවරයා මේ ශාස්ත්‍රයේ සුබ අසුබ ගැන විස්තර කළා කියලා . සමහරු කියනවා පිංගලාචාර්යවරයා විස්තර කරා කියලා . කොහොමහරි අද අපි දන්න සඳැස් ශාස්ත්‍රය දක්වා මේ ශිල්පය ආපු ගමන් මගේ විශේෂ අවස්ථා තමයි මම ඒ සටහන් කලේ .

ඉතින් මේ දේවල් දෙවියන්ගේ දේවල් කියලා කියන එක වැරදිද ? .

දෙවියන් අපිට දුන්න මේ දැනුම භාවිතා කරලා අපි ගන්නා ප්‍රයෝජන වලින් දෙවියන්ටත් පංගුවක් වෙන් වෙන්න ඕන කියන මතයේ තමයි මම ඉන්නේ . ඒ නිසා මම ලවා කේන්දර බලව ගත්ත හැමෝගෙම සම්මාදමෙන් දෙවියන්ගේ පංගුව මම වෙන් කරලා ඒවා දේවාල වලට ලබා දෙන්න කටයුතු කරනවා .

ඉතින් ඔන්න ඔහොමයි කවි කතාව ආවේ . දැන් ඔන්න මම කවියක් ලිව්වා කියමුකේ . ඔන්න එතකොට කෙනෙක් අහනවා මොකක්ද පුර පක්ෂය කියන්නේ . අපි එහෙම එකක් දන්නේ නැහැනේ කියලා . මෙන්න මේක තමයි පුර පක්ෂය කියන්නේ .

අපිට හඳේ තියෙන වෙනස් වීම ඇහැට දකින්න ලැබෙනවානේ . ඔන්න පසළොස්වක පෝය දවසට හඳ සම්පූර්ණ වෙලා . ඊට පස්සේ ටික ටික අඩුවෙන්න පටන් ගන්නවා . එහෙම අඩුවෙලා අමාවක දවසේ හඳ පේන්නේ නැහැ . ඊට පස්සේ ආයෙත් හඳ පසළොස්වක දවස දක්වා ටික ටික පිරෙන්න ගන්නවා . මේ අතරේ දවස් වලට නම් තියෙනවා . ජලවක දියවක නවවක අටවක වගේ කියලා . පුර පක්ෂයේ නම් මුලට පුර අටවක පුර නවවක කියලා කියනවා . අව පක්ෂයේ නම් අව අටවක අව නවවක වගේ නම් කරනවා .

සෙත් කවි සාමාන්‍යයෙන් සුභ දෙයක් . ඒ නිසා සුභ දේවල් කරන්නේ පුර පක්ෂයේ . එතකොට හඳේ ශක්තිය වැඩි වෙනවා වගේම කවියේ ගණ තියලා තියෙන ගණ ශක්තියත් වැඩිවෙලා අදාළ සෙත ලබා දෙනවා . වස් කවි කියන්නේ අව පක්ෂයේ . ඒ කියන්නේ හඳ අඩුවෙන පසළොස්වක ඉඳලා අමාවක දක්වා දවස්වල . එතකොට හඳ අඩුවෙනවා වගේ කවියේ හොඳ අඩුවෙලා නරක වැඩිවෙලා අදාළ නරක වෙනවා . ඒ නිසා පුර පක්ෂය අවපක්ෂය කවි කියන්න සහ ලියන්න වැදගත් වෙනවා .

පුර පක්ෂය =>>>> අමාවක සිට පුර පසළොස්වක දිනය දක්වා .
අව පක්ෂය =>>>> පුර පසළොස්වක දිනයේ සිට අමාවක දිනය දක්වා .



බිත්ති ලිතක් ගත්තම පොහොය ගෙවෙන ලබන වෙලාවල් තියෙන කොටුවේ මේ දවස් වෙලාවල් පැහැදිළිව දක්වලා තියෙනවා . ලිත හදලා තියෙන්නේ අවුරුදු කන්න විතරක් නෙවෙයි කියලා මිනිස්සුන්ට මතක් වෙන්නේ කෙළවෙන්න ගිහින් සෙත් කවි ලියාගත්තම තමයි . තව සමහර අයට අපල වලට පුර හඳ හොඳ නෑ අව හඳ හොඳ නෑ කිව්වමත් ඔන්න ලිත මතක් වෙනවා . ඒ නිසා අවුරුද්දකට වතාවක් ලිතක් අරගන්න පුරුදුවෙන්න ලංකාවේ වැසියන් හැටියට .

සෙත් කවි ලියන කෙනා වගේම සෙත් කවි කියන කෙනාත් වැදගත් වෙනවා . ලියන කෙනාට තමයි ලොකු වගකීමක් තියෙන්නේ . මොකද වැරද්දුවොත් තමන්ට , කියන කෙනාට , සහ කවියේ අන්තර්ගත වෙලා ඉන්න කෙනාට දෙවියන්ගේ වස් වදින නිසා . දන්නවා ඇතිනේ බරණ ගණිතයා . කොත්මලේ ගණිතයා වගේ අයට වෙච්ච දේවල් . ඉතින් සෙත් කවි කියන කෙනා සිල්වත් කෙනෙක් වෙන්න ඕන . දේවාලවල කපු මහත්වරු සෙත් කවි කියනවා . නැත්නම් හාමුදුරුවරුත් සෙත් කවි කියනවා . මේ කවිය හඬ නගලා අදාළ අක්ෂර ශබ්ධ වෙන්න කියන්න තමයි උවමනා කරන්නේ .

කතරගම දෙවියන්ට සෙත් කවි ම්කියනවානම් කතරගම දේවාලයක වගේ හොඳයි . විෂ්ණු දෙවියන්ට නම් විෂ්ණු දේවාලයක හොඳයි . දේවාල නැත්නම් බෝධියක හොඳයි . ඒ මොකවත් නැත්නම් කවිය කියන කෙනා ගෙදරක වඳින තැන දේව රූපයක් තියලා කවිය කිව්වත් හොඳයි . ඒත් වඩාත් හොඳ අදාළ දෙවියන්ට අදාල දේවාලයේ කියන එක තමයි . කරන්නම දෙයක් නැත්නම් කරන්න වෙනවා . සමහර වෙලාවට ලෙඩ්ඩුන්ට කවි ලියන්න උනාම ලෙඩා තියාගෙන පුර ලබනකල් ඉන්න බැහැ . ඒ වෙලාවට අපි කවි ලියනවා අව පක්ෂයේ වුනත් . ඒ වෙලාවට වැරදිලාවත් ගණ වැරදුනොත් ලෙඩත් , ලියන කෙනත් , කියන කෙනත් ඉවරයි . ඒ නිසා ඒවගේ කවි හරිම සැලකිල්ලෙන් බල බල තමයි ලියන්නේ .

කවි කියන්න පටන් ගන්න දවසේ පූජාවල් තියනවා . සමහරු අන්තිම දවසේ පූජාව තියනවා . ඒක කවිය කියන කෙනාගේ කැමැත්ත අනුව කරන්න . මට කියන්න බැහැ මෙහෙම කරන්න කියලා . මොකද කවි කියන අයගේ සිරිත් විරිත් පිළිගැනීම් වෙනස් නිසා . ඒ අය කියන විදියට කරාම හරි . ඒ අය පූජාවට තියන්න කියන දේවල් පඬුරු තිබ්බම හරි .

අදාල කෙනා නැතිව සෙත් කවි කීම හරියට ලෙඩා නැතිව බෙහෙත් ඉල්ලනවා වගේ . පලවෙනි දවසේවත් යන්න පුළුවන් නම් හොඳයි . ඒත් වඩා හොඳ හැමදාම යන එක . කරන්නම දෙයක් නැත්නම් වෙන කෙනෙක් ගිහින් කවිය කියවන එක හොඳයි . හැබැයි කවිය අදාළ කෙනා යෑම අනිවාර්යයි කියලා තමයි මමනම් කියන්නේ . වෙන කෙනෙක් ගිහින් කියලා එන එක සීයට සීයක් සාර්ථක නැහැ .

ආර්තව වීම ගැටළුවක් තමයි . ඒ නිසා එක්කෝ දවස් බලලා ගැටළුවක් වෙන්නේ නැති දවස් තෝරාගන්න . නැත්නම් පුළුවන් දවස්වල ගිහින් ආර්තව දවස්වල නොයා ඉන්න ගෙදර වෙන කෙනෙක් යවලා . දෙවියන්ගේ දෙයක් නිසා කිල්ලට අහුවෙලා නම් සෙත් කවි කියන්න යන්න එපා . කවිය කන්නලව්වක් වගේ නෙවෙයි . ගණ ගළපන්නේ වචන එකතු කරන්නේ දෙවියන්ට ඇහෙන්නම තමයි . දෙවියන්ට එහෙම අස්සවලා අන්තිමට දෙවියන්ට දකින්න ලැබෙන්නේ අපිරිසිදු කෙනෙක් නම් එතන ලොකු ප්‍රශ්නයක් ඇතිවෙනවා .

මේ කාලේ හාල්මැස්සෙක්වත් කන්න එපා කියලා තමයි වයලීනෝ කියන්නේ . විශේෂයෙන්ම කවිය අදාළ වෙන කෙනා පිලී ජාතිවලින් වැළකිලා යන්න . ඔයාලට ඒ කැපවීම කරන්න පුළුවන් වෙන්න ඕන . මොකද කවිය ලියන මමත් කවියක් ලියනවනම් එදාට රකින සිල් රැකලා මස් මාළු නොකා ඉඳලා නාලා පිරිසිදුවෙලා තමයි කවිය ලියලා ඉවර කරන්නේ . සෙත් කවි ලියන එක නිසඳැස් , සීපද ලියනවා වගේ කරන්න බැහැ . වැරදුනොත් ජීවිතේටම බලපානවා . ඒක හොඳටම දන්නේ ලියන කෙනා . මොකද ගණ ගලපනකොට තේරෙනවා අකුරෙන් එහා මෙහා උනොත් මරන්න එපා , යන්න දෙන්න - මරන්න , එපා යන්න දෙන්න වගේ වැරදි තේරුම් එනවා කියලා . ඒ වැරදි තේරුමට ලොකු දෙයක් කරන්න පුළුවන් .


මේ වගේ ප්‍රශ්න ගොඩකට පිළිතුරු දෙන්න වුණා මට . ප්‍රශ්න එන්න එන්න මේ ලිපිය අප්ඩේට් කරන්න තමයි ඉන්නේ . ඒ නිසා දැන්ම මේ ලිපිය අවසන් කියලා හිතන්න එපා . ඔයාලටත් ප්‍රශ්න තියනවනම් කමෙන්ට් කරන්න .

ඔබ සැමට සමන් දෙවිඳුගේ පිහිට ලැබේවා !

6 comments :

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I need your help please let me know how to contact you .I don't mind about the charges thank you

      Delete
    2. https://www.facebook.com/darshana.vayalino

      Delete
  3. අලුත් කතාවක් නැද්දෝ?????????????
    =))
    B-(

    ReplyDelete

රසයිද, තිත්තයිද, දිරවගන්න බැරිද, මෙලෝ රහක් නැත්ද, දැනුන රස කිව්වොත් අපිටත් සතුටුයි.