Sunday, September 7, 2014

රන් දෙවොලින් බැස නැවත රන් දෙවොලට






ආයු බෝ වේවා
කලසෙත උතුම් වේවා
දෝස දුරුවේවා
සක්‍ර මහබඹු ආයුබෝවා

හස්තිනාපුර බ්ලොග් එකේ ලියවෙන්න ඕන පෝස්ට් එකක් මම හිතන්නේ මේ මම මේකේ ලියන්නේ . ඒත් මේක එතන දානවට වඩා මෙතන දැම්මම වැඩි දෙනෙක් කියවන නිසා මම මේ පෝස්ට් එක මෙතන ලියන්න තීරණය කරා ඔන්න හරිය මෙයාලා ?

මුලින්ම දෙයක් කියන්න ඕන . මම ගුප්ත දේවල් ගැන ලියන එක ගැන දැන් ගොඩක් දෙනෙක් ගොඩක් අදහස් දක්වනවා . මට වෙලාවකට හිතෙනවා මම ගැන වැරදියට හිතලා කියලා සමහර අය . මේ දේවල් ගැන පන පිහිටවලා ලියන්න මට කිසිම අවුලක් නැතිව පුළුවන් උනේ පොඩි කාලේ ඉඳලා මේ දේවල් ගැන හොයන්න මට ලොකු උවමනාවක් තිබ්බ නිසා . ඒ ආසාවේ තරම නිසාම පාරම්පරිකවම ගුප්ත ශාස්ත්‍රයට සම්භන්ධ පවුල් කීපයක්ම මට එයාලගේ දැනුම ලබා දුන්නා .

ලියපු කොටපු පෝස්ට් කමෙන්ට්ස් හැමඑකකම වාගේ ඔය දැනුම ලබා දුන්නා , දැනුම ලබා දුන්නා කියලා කිව්වේ එයාල මට මේවා උගන්නලා මාවත් ඇදුරෙක් කරා කියන එක නෙවෙයි . එයාලා මේවායේ සැඟවිලා තියෙන රහස් ගැන ඒ වගේම ඒ ශිල්පය ගැන මාව ගැඹුරටම දැනුවත් කළා කියන ඒකයි  . ඊට පස්සේ මේ දේවල් ගැන දිගක් පළලක් නැතිවම ගවේෂණය කළා මිස ඒ දේවල් ඉගෙන ගත්තේ නෑ . හැබැයි වෙදකම සහ කේන්දර ගැන යම් තරමක දැනුමක් මට ලැබුණා . ඒ නිසා වෙදකම් කේන්දර ගැන නම් ලියන්නේ ඒ ගැන තරමක් වැඩිදුර ඉගෙනගෙන තමයි ඔන්න හරිය .





මේ දවස්වල වයලීනොට හැදිලා තියෙන්නේ සමන්දේවාලේ පෙරහැර බලන්න යන්න තියෙන උනක් . දෙයියනේ කියලා ට්‍රයි කරලා කරලා ට්‍රයි කරලා මහ පෙරහරට කලින් තියෙන පළවෙනි දෙවේලේ පෙරහැර බලන්න ගියා . කොච්චර කට්ටක් කෑවද කියනවනම් ඔය දෙවේලේ පෙරහැර බලන්න යන්න , රෑ බස් නෑ ත්‍රීවිල් නෑ , මුකුත් නෑ . අන්තිමට සිංදුවගේ ගෙවල් කිට්ටුව බස් හොලේ එකේ රෑ වෙනකන් බලන් ඉඳලා ඉඳලා පයින්ම දේවාලෙට ගියා . ආයෙත් දෙයියනේ කියලා රෑ එන්නත් වාහන නෑ . ඒ නිසා ගෙදර ආවෙත් දේවාලේ ඉඳලා පයින්ම තමයි .

එහෙම කට්ටක් කාගෙන ගියේ , දකින්න වැඩිපුරම කැමති සමන් දෙවියන්ගේ දේවාභරණ වැඩම කරවීම කියන රූප පෙළ ගිය අවුරුද්දේ වගේම මේ අවුරුද්දෙත් දැක බලා ගන්න ඕන නිසා . මහපෙරහර දවසට දෙවියන් වැඩම කරවීම බලන්න දෙන්නේ නෑ . මිනිස්සුන්ව දේවාලේ පහත මළුවෙන් අයින් කරවනවා මේ වෙලාවට .

ඒත් දෙවේලේ පෙරහැර දවසට ඒ සිදුවීම් සමුදාය සියැසින් දැකගන්න සබරගමුවේ වාසීන්ට හැකියාව ලැබෙනවා . මමත් ඉතින් ගිහින් මගේ ෆෝන් එකෙන් වීඩියෝ පාරක් දැම්මා . දේවාභරණ ගැන මම හස්තිනාපුර බ්ලොග් එකේ මෙන්න මේ පෝස්ට් එකේ වැඩිදුර විස්තර කරලා තියෙනවා . අද කියන්න යන්නේ දේවාභරණ වැඩම කරවීම කියන චාරිත්‍ර පිළිවෙත් ගැන කතාවක් .




රෑ 9ත් පහුවෙලා පෙරහැර දේවාලේ උඩමලුවෙන් පිටත්වෙලා ප්‍රධාන දොරටුවෙන් එලියට එනකොට . ඉස්සෙල්ලම කොඩි ගෙනියන ළමයි පිරිසක් එනවා පේලියට . මෙයාලා අරගෙන එන්නේ රතුපාට සහ සුදුපාට කොටු කොටු තියෙන කොඩි . ඊට පස්සේ ඉස්සෙල්ලම දොරටුවෙන් එලියට එන්නේ පත්තිනි දේවියගේ දේවාභරණ වැඩමවන දෝලාව රැගත් පිරිස . ඊටත් පස්සේ එන්නේ සමන් දෙවියන්ගේ බිසෝ දේවියගේ දේවාභරණ සහිත දෝලාව රැගත් පිරිස . ඊටත් පස්සේ තමයි සමන් දෙවියන්ගේ " හීය " කියන දේවාභාරණය හිසමතින් වැඩම කරවන කපු මහතා එන්නේ . මේ දෙවාභාරණයට ආරක්ෂාව සලසන්න පලිහක් අල්ලාගෙන ඒ නිලයට අදාළ පුද්ගලයෙක් දේවාභරණ වැඩම කරවන කපුමහතා එක්කම එනවා .

මේ ඔක්කොම වෙන්නේ සාම්ප්‍රදායික බෙර පද වාදනය කරන අතරතුරේ . ඒ බෙර වාදනය කරන්නේ දේවාලේ නිල හේවිසි කණ්ඩායම . මෙයාලගේ තියෙන වැදගත්ම දෙයක් වෙන්නේ හැමෝම තනි සුදු ඇඳුම් ඇඳලා ඔලුවේ සුදු ජටාවකුත් බැඳගෙන ඉන්න එක . දෙවියන්ගේ තේවාවට සහභාගීවෙන හැමෝම වගේ මේ ඇඳුම් කට්ටලයෙන් සැරසිලා තමයි එන්නේ . දේවාලයට දෙවියෙකු මෙන් පැමිණෙන්න කියලා දේවාලේ වාහල්කඩේ ගේට්ටු පාළුවක් ගහලා තියෙනවා දැක්කා . ඇත්තටම මේ තේවාව කරන අය දැක්කම හිතෙන්නේ මෙයාලත් දෙවියන් එක්කම ඉන්න පිරිසක් කියලා .




සමන් දෙවියන්ගේ මේ දේවාභරණය රැගත් කපු මහතා එක්ක පලිහ අල්ලන නිලය , අලියා පිටට ගොඩවෙන්නේ පෙරහැර පිටත්වෙන නැකතට . ඉතින් මේ වෙලාවට විනාඩි පහකට වගේ කලින් දේවාලෙන් පිටතට එන මේ කපුමහතා අලියා පිටට ගොඩවෙන්නේ හරියටම ඒ නැකතට . ඊට පස්සේ අලියාට කිරිබත් කවනවා දේවාලේ රාජකාරි නිලයේ පුද්ගලයෙක් .

ඊටත් පස්සේ සබරගමු නැටුම් ශිල්පීන් කීපදෙනෙක් දෙවියන්ගේ අනුහස් ගුණ ගායනා කරමින් මේ දේවාභරණ රැගත් කපුමහතා ඉන්න අලියා ඉදිරියේ නර්තනයේ යෙදෙනවා . මේ ඔක්කොම ඉවර උනාට පස්සේ තමයි පෙරහැර ගමන් ආරම්භ කරන්නේ . පෙරහැර දේවාලයේ වටේට ගිහින් දේවාලය ඉදිරියේ තියෙන සිංහාසන මණ්ඩපය අසලට පැමිණෙනවා .

සිංහාසන මණ්ඩපයේ මදකට නැවතීමු කියලා මම මෙන්න මේ පෝස්ට් එකේ ඔය සිද්දිය හොඳට විස්තර කරලා තියෙනවා . මේ සිහාසන මණ්ඩපයේ මදක්වෙලා මහන්සි නිවාගන්න පෙරහරේ සියලුදෙනාම ආයෙත් දේවාලය දක්වා ගමන් අරඹනවා . ඔහොම හෙමින් හෙමින් පෙරහැර ඇවිත් දේවාලයේ ප්‍රධාන වාහල්කඩෙන් ඇතුල් වෙලා නැවතත් දේවාලයට ගෙවදිනවා .










කෙටියෙන් මෙහෙම කිව්වට මේ හැමදේකම චිරාගත සම්ප්‍රදායානුකූල චාරිත්‍ර වාරිත්‍ර ගොඩක් තියෙනවා . ඒ නිසා මම පෙරහැරත් එක්කම දේවාලේ වටේට දුව දුව මේ ඔක්කොම වීඩියෝ කළා . ඔක්කොම දේවල් නැතත් මම හිතනවා දේවාලේ නිල රාජකාරිවලට අයත් නොවන පිට අයට බලන්න පුළුවන් හැම දෙයක්ම වගේ මම වීඩියෝ කළා කියලා .

ඔන්න තියෙනවා වීඩියෝ එක . ඒක බලන්න . මේ ආකාරයට තමයි සමන් දේවාලේ දේවාභරණ වැඩම කරවන්නේ . සතුටට කාරනාව තමයි මේ වතාවේ පෙරහැර චාරිත්‍ර වලට ඒ නිලයන්ට අදාළ අයගේ පොඩි පොඩි ළමයිනුත් එක්ක ඇවිත් තිබුනා මේ දේවල් උගන්නන්න . ඒක ගොඩක් වටිනවා මේ චාරිත්‍ර ඉදිරියටත් පවත්වාගෙන යන්න .

ඒ කෙසේ වෙතත් මේවා වීඩියෝ කරලා සයිබර් ගතකිරීම දෙවියන් පහත් කරලා සලකීමක්ද කියලා මට හිතාගන්න අමාරුයි . මොකද මේවා වීඩියෝ කරන්න දෙන්නේ නැති නිසා . ඒ නිසා මගේ අතින් යම්කිසි අත්වැරැද්දක් වෙලා තියෙනවානම් මම ඒ වෙනුවෙන් සමාව ඉල්ලනවා .



ඔබ සැමට සමන් දෙවිඳුගේ පිහිට ලැබේවා !





12 comments :

  1. නියමයි මචං.. අදත් සෑහෙන වටින විස්තරයක්..

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) :) :)
      ටැංකු ටැංකු g-) g-) g-)

      Delete
  2. Replies
    1. එල එල . ටැංකු ටැංකු :) :) :)
      g-) g-) g-)

      Delete
  3. ඔක්කටම වැඩිය මට හිතටම ඇල්ලුවෙ වීඩියෝව...
    (තරහ නෑනෙ..)

    දවසක ඇත්තටම බලන්න ආසයි වයෝ

    ReplyDelete
    Replies
    1. අහ්හ් තරහ නෑ මෙයා . මටත් ඕන ඔයාලට වීඩියෝ එක පෙන්නන්න තමා .
      ඒත් ඉතින් වල් පල ටිකක් කියලා එන්න එපාය .
      ඒ නිසා වල් පල ටිකක් කියලා දැම්මා g-) g-) g-)

      හෙටින් ඉවරයි පෙරහැර . ලබන අවුරුද්දේ ට්‍රයි එකක් දාලා බලමු . :)

      Delete
  4. අපිට බලන්න සටහනක් එකතු කරපු එක එල ද බ්‍රා

    ReplyDelete
    Replies
    1. එල එල බොහොම ස්තූති g-) g-) g-)

      Delete
  5. මේ පාර පෙරහැර බලන්න බැරි උනානේ.අපරාදේ. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. අවුලක් නෑ . මම බැලුවනේ :p :p :p

      Delete
  6. හෙක් හෙක්...//රෑ බස් නෑ ත්‍රීවිල් නෑ , මුකුත් නෑ . අන්තිමට සිංදුවගේ ගෙවල් කිට්ටුව බස් හොලේ එකේ රෑ වෙනකන් බලන් ඉඳලා ඉඳලා පයින්ම දේවාලෙට ගියා . ආයෙත් දෙයියනේ කියලා රෑ එන්නත් වාහන නෑ . ඒ නිසා ගෙදර ආවෙත් දේවාලේ ඉඳලා පයින්ම තමයි//
    මට මතක ඇති කාලේ ඉඳලම බස් කාර් වැන් මොනවා තිබ්බත් දේවාලේ ගියේ පයින් බස් එකේම තමයි.. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. මම ඉස්සර ඉඳලම පයින් ගමන් වලට කැමතියි බං :p ඒකෙ මාර ලල් එකක් තියෙනවා :p :p

      Delete

රසයිද, තිත්තයිද, දිරවගන්න බැරිද, මෙලෝ රහක් නැත්ද, දැනුන රස කිව්වොත් අපිටත් සතුටුයි.