Wednesday, February 27, 2013

එපා මැණිකේ සිත පමණක් කිසිවෙකුටත් දෙන්න



ගැහැණිය, වනිතාව, කත, කෙල්ල, කෑල්ල, බඩුව, යුවතිය, ළමාතැනී, ළමාහාමි, මැතිනිය,දේවි, නෝනා, ආර්යාව, ස්ත්‍රීය, මහීලාව,කාන්තාව, නාරි, ගෑණිය,ලිය, ලතාව, ලලනාව යන ආදී විවිධ නාම වලින් හඳුන්වන්නේ එකම සත්ත්ව විශේෂයකි.ඒ ළඳුන්ය.වාසනාවකටමෙන් පිරිමින්ට ඔච්චර සමාන වචන සෙට් එකක් මා දන්නා තරමින් නැත.
පලවෙනි වාක්‍යය කිහිපයෙන්ම අද මාතෘකාව හඳුනාගත් බැඳපු එවුනුත්, නොබැඳපු ඒත් අමාරුවේ වැටී ඇති එවුනුත් කම්පාවට පත්ව සිංදුවා කෙරෙහි අනුකම්පාව උපදවා "අනේ පව් අද කොට්ටෝරුවා කෙහෙල් ගහට අනින්නයි හදන්නේ" කියා සිතුවත්,
අමාරුවේ වැටී නැති, මොකුත් නොදන්නා ඔටුවන් මෙන්ම කොහේට හෝ අන්ඩක් දාගෙන තාමත් අන්ධව සිටින පැණියන් ඉන්ටරෙස්ටින් මාතෘකාවක් ලෙස මෙය දකිනු ඇත.කෙසේ වෙතත් මෙය කියවන ළඳුන්ගෙන් ගුටි කා හෝ කෙහෙල් ගහේ හොට පටලවන් හෝ අදනම් මේ ටික කියන්නම ඕනෑය.

ළඳුන් ගැන වාද විවාදයකින් තොරව පිළිගතහැකි එක කරුණක් ඇත. එනම් ලොව ඉතාමත් සංකීර්ණතම දෙය ළඳුන් බවය. එය අපට පෙර මේ ගුස්පී කෑ පඬිවරුන් කියා තිබුනත් මා දන්නා තරමින් හැම එකාම වාගේ ඔය තියරිය අවබෝධ කරගන්නේ ප්‍රැක්ටිකල් කළ පසුවය.

"කතාකිරීම" යන්න සොයාගත්තේ ළඳුන් වියයුතුය.මොකද කියවන්නට උන් තරම් රුසියෝ කොහෙවත් නැති නිසාය.දෙන්නෙක් සෙට්වුනාම ගමක දේවල් කතාකරයි.මුලින්ම හෙමින් පටන් ගන්නා උන් පස්සේ කැකිරි පලන්නේ මහා හඬින්ය.සාමාන්‍යයෙන් ළඳක් දවසකට වචන 21000ක් කතා කරයි පිරිමියෙක්නම් 7000කි.මා දන්නා අයියා කෙනෙක් සිටින්නේය.ඌ ගෙදර එන්නේ මගේ 7000 ඉවරයි කියාගෙනය.ළඳකගෙ දිනකට සාමන්‍යය වචන ප්‍රමාණය 21000ක් වුවත් ඇයට තවත් ළඳක් හමුවුවොත් ඒ 21000 එතනම ඉවරය.වැරදිලාවත් උන් දෙන්නා හම්බවෙන්නේ දිගු කලකට පසුවනම් 21000 කැලේය.

ළඳුන් විවිධ කුලක(කාණ්ඩ/වර්ග) වලට කැඩීම කරන්නට බැරි වැඩකි. මොකද ඒ ඒ ළඳට අවේණික වූ කුමක් හෝ ගතිගුණයක් ඇති බැවිනි. එමනිසා ළඳුන් 50ක් ගතහොත් උන් පනස්දෙනා එකිනෙකට වෙනස් කාණ්ඩ පනහකට අයත්වේ.එදා අපි ගණිතය කරද්දී 1 = 2 යන්න ඔප්පු කලා මට මතකය.(එය එසේ කළ නොහැකි බව පසුව වටහා ගතිමු). එසේ ගණිතයෙන් 1=2 යන්න ඔප්පු කළ හැකිවුවත් කළ නොහැක්කේ ළඳක් තවත් ළඳකට සමාන කිරීමය. අඩුම තරමේ දුව අම්මාටවත් සමාන නොවේ.වන්නේ සෑමවිටම ආසන්න වශයෙන් සමාන වීමය.

ළඳුන් සෑමවිටම පාහේ යමක් දෙස බලනුයේ සාපේක්ෂවය.වීභාග ප්‍රතිපල ආවම අම්මා බනින්නේ "අහවල් ළමයට මෙහෙමයි උඹට මෙහෙමයි" ලෙසය.පෙම්වතිය අකමැති මොනාහරි පෙම්වතා කලොත් කියන්නේ "අහවලාගේ පෙම්වතානම් ඔහොම නෑ" ලෙසය. ආච්චිට බුලත්විට කඩෙන් ගේන්න අමතකවුනොත් කියන්නේ "අහවල් ළමයිනම් මට කවදාවත් ඔහොම කරන්නේ නෑ " ලෙසය.
කෑල්ලට කෝල් කරන්න බැරිවුනොත් කොල්ලට කියන්නේ "ඔයා ඉස්සර තරම් දැන් මට ආදරේ නෑ" ලෙසය.මගුල් ගෙදරකට ගියොත් කියන්නේ "අහවල් මගුල වගේ නෙවේ මේ මගුල" යනුවෙනි.පොලට ගියොත් කියන්නේ "අර කඩේට වඩා මේ කඩේ ගණන්" ගැනය.වැඩිය ඕනි නැත මේ ලිපිය කියවන ළඳුන් දැන් හිතනුයේ "මේ ලිපියට වඩා අර ලිපිය හොඳයි/නරකයි" වශයෙන් විය යුතුය.
ඇල්බට් අයිස්ටයින්ද විවාහ කිහිපයක් කරගත් එනම් ලඳුන් කීපදෙනෙක් ආශ්‍රය කළ පුද්ගලයෙකි. එවන් පුද්ගලයෙකු විසින් සාපේක්ෂතාවාදය සොයාගැනීම දැන් ඔබට පුදුමයක් නොවනු ඇත. තවද බුකියේ මා දුටු කියමනක් තිබුනේය.
"ඇපල් ගෙඩිය වෙනුවට කෙල්ලෙක් එදා ගහෙන් බිමට වැටුනේ නම් අද ගුරුත්වාකර්ශනයක් නැත"
මෙය ලියා තිබුණු එකාට අනුවනම් මෙම කියමන කියන්නේ නිව්ටන්ය.මා සිතනා විදිහට මෙය මෙසේ මොඩිෆයි විය යුතුය.
"ඇපල් ගෙඩිය වෙනුවට කෙල්ලෙක් එදා ගහෙන් බිමට වැටුනේ නම් අද සාපෙක්ෂවාදයේ පියා මමය"
-නිව්ටන්-



අප පාසලේද විවිධාකාර ළඳුන් සිටියෝය.සමහරුන් කොටය සමහරුන් මහතය සමහරුන් සුදුය සමහරුන් කලුය ඔය පාටදෙක අතර මැද එවුනුත් ඇත.ඔය කොයික වුනත් අපේ ඉස්කෝලේ ටයි එක දැම්මාට පසුව උන් අපේ එක පවුලේ සිස්ටර්ස්ලය.උන් අපිව තුට්ටුවකට මායිම් නොකරනවසේම අපිද එදවස අපේ එවුන්ට වඩා බාලිකා පාසල්වල කෙල්ලන්ව උඩදාගෙන සිටියෙමු.අපේ පාසලේ කෙල්ලන්ගේ අවධානය ගැනීමටනම් හෙළුවෙන් ගියත් මදි සේය.උන් ඒ තරමට කොල්ලන් ගැන දැනගෙන සිටියෝය.එය එසේවුවත් රුවන්පුරේ ඇති අනෙකුත් ප්‍රධාන පෙලේ බාලිකා පාසල් තුනේ සිසුවියන් නම් අපි ගැන හොදටම උනන්දුය. හදීසියේ බෑන්ඩ් එකෙන් සංගීත භාණ්ඩයක් ගෙන ඒමට උන්ගේ ඉස්කෝලයට ගියොතින් එහි ළඳුන් අප දෙස බලන්නේ ලොව පුරුෂ ලිංගයන් ඇති එකම සත්ත්වයින් කිහිපදෙනා උන්ගේ ඉස්කෝලයට ආවා සේ සලකාය.

ඔය කවුරු කෙසේ කීවත් හැමඑකාම පාහේ ළඳුන්ගේ මායමකට දවසක නතු වෙන්නේය."හිත ලස්සන කෙල්ලෙක් තමයි මචං මම බඳින්නේ" කියා පුරසාරම් ගැසුවත් කවුරුවත් රූපෙට කලින් හිත බලපු අවස්ථා ඉතා අල්පය. ළඳුන් පිලිබඳ විශාරදයෙක් වූ අපේ බජාර් එකේ ටික්කා පවසන්නේ "මචං ඕනෑම කෙල්ලෙක් දිහා උඹට ලස්සනට බලන්න පුළුවන්. කෙල්ල කළු වුනත් සුදු වුනත් ඒ කෙල්ල උඹට ලස්සනයි කියල හිතන් බැලුවොත් ලස්සනයි" ලෙසය.ටික්කා ඕක කියනා සෑමවිටම මගේ උත්තරය වුයේ "ඔව් ඉතිං මුල් දවසවලනම් හැම එකාටම එහෙම තමයි" ලෙසය.
ළඳුන්ගේ ලස්සන යන්න අරුම පුදුම දේකි. සමහර කෙල්ලන් දුටු පමණින් ඇස පිනවන අතර ටික දවසක් පිනවීමෙන් උන්ව එපාවෙයි.සමහර එවුන් දුටු ගමන් ඇස පිනවන්නේ නැති වුවත් කලක් යෑමෙන් පසුව සිතෙනුයේ මේ ළඳ තරම් රුවැත්තියක් නැති බවයි.
සාමාන්‍යයෙන් කොල්ලන් දිගට ඇඳ පැළඳ යන ළඳුන් දෙස බැලුවොත් ඒ අවංකවම ඇයගේ ලස්සන බැලීමේ අදහසින් වීමේ සම්භාවිතාවය ඉතා වැඩිය. කොටට අඟපසඟ උලුප්පා පෙනෙන ලෙස අඳිනා ළඳුන් දෙස බලන්නේ අපිරිසිදු හැඟීමකින් වීමේ සම්භාවිතාවද වැඩිය.කෙසේ වෙතත් ළඳුන් කෙසේ ඇන්දත් පිරිමයා තුල සිටින අවිනීත,අශිෂ්ට, සහෝදරියන් අම්මාවරුන් දරුවන් නොහදුනන අමනයා පාලනය කරගැනීම ඔහු සම්පූර්ණයෙන්ම වගකිව යුතු කාරණයකි.

ඉස්සර අපි මැතට පංති ගියේ අවිස්සවේල්ලේය.රත්නපුරේ සිට කොතරම් බස් තිබුනත් අපි උදේ පාන්දරම නැගිට උනන්දුවෙන් ගිය එකම පංතිය ලෙස අම්මාද දන්නේ ඔය පන්තියය.අපි ඔච්චර කැපවුණේ බස් එකට මගින් නඟින, හැමදාම කොටට ඇඳන් නිතඹ, ගල, හංස ජෝඩු උලුප්පා පේන්න අඳින අක්කා කෙනෙක් බලන්නය.සෙනග වැඩිවනවිට පිටිපස්සේ දොර කෙලින්ම ඇති සීට් එකේ ඇතුලට පැමිණ ඈ පිටිපස්ස හැරී (හිටගෙන) ගමන් කරයි.සීට් එකේ වාඩි වී සිටින්නේ පිරිමියෙකු වුවද එකිටනම් කම් නැත. එසේ හැරී යන ඇගේ ඉගිලෙන්නට වෙර දරන හංස පැටව් (පැටව් නොව මහා උන්ය) බලන්නම උදේ පාන්දරම ඇවිත් බසයේ පිටිපස්සේ සීට් එකම අපේ කොල්ලන් බුක් කරයි. පංතියේ කතාබහද ඇගේ ලැම, තිසර පටේ පාට වැනි දේවල්ය.අන්තිමට පංතියේ නිදිය.විභාගෙට ඒ පාර බඩුය.
පසු දිනෙක ඈ සුපුරුදු පරිදි නැග්ගාට පසුව එතන සිටි අයියා කෙනෙක් මෙසේ කිවේය.

අයියා: ඔයාට ලැජ්ජ නැද්ද ඔහොම අඳින්න? මොකක්ද ඔයා ඔය ඇඳන් ඉන්න ඇඳුම? වහන්න
ඕනි ඒවා වැහිලත් නෑ.ඔයිට හොඳයි ඕකත් නැතුව ආවනම්.ඔයාට හරියට රස්නෙද?
හුළං වදින්නද ඕනි ?


අක්කා: ඔයාට මොකටද මගේ ඇඳුම කව්ද ඔයා මගේ ?

අයියා: මටනම් කමක් නෑ.එත් අර පස්සේ ඉන්න පොඩි එවුන් හැමදාම ඕක බලන්න එන්නේ.
උන් අපතවෙනවා ඔයාගේ අසංවරකම නිසා.(කට්ටියම අපි දිහා බලයි)
ගෙදර කවුරුවත් ඔයාට නැද්ද ඕක හරි නෑ කියන්න?
ඊලග දවසේ තුවායක් අරං එන්න බස් එකේ යනකම් විළි වහගන්න.


පහුවදා සිට ඇය ඇන්දේ දිගටය.ඒ අයියා කෙරේ ඇතිවූ ගෞරවයෙන් යුතුව මෙවැනි අයියලාද එදා සිටිය බව සිහීපත් කිරීමට කැමැත්තෙමි.

ළඳුන් "බඩුව" කිරීම මාද ඇතිපදමට අත්හදා බලා ඇති කාර්යයකි.පහසුවෙන් කොහෙදිත් කළ හැකි මෙයට අවශ්‍ය වන්නේ ළඳක් පමණි.කළ යුත්තේ ටික වෙලාවක් ළඳ දෙස බලා සිටීම පමණි.ඔබ ඇය දෙස බලාසිටින බව දැනුණු වහාම උන්දෑ රඟන්න පටන්ගනී. දැන් අවශ්‍ය වන්නේ නරඹන එක පමණි.ළඟ ඇති කෙල්ල සමග කොමලෙට සිනාසීම, යමක් කියන විට හොඳට රඟමින් දඟලමින් පැවසීම, කීපවරක් ඔබ ඇය දෙස බලා සිටීදැයි බැලීම, ඇස් ගැටුණු විටදී තත්පර කීපයක් බලාගෙන සිටීම, දුරකථනය එබීම, ඇඳුම සකස්කිරීම, දැඟලිලි ස්වභාවය වැඩිවීම වැනි ලක්ෂණ පහල කරයිනම් ඔබ සාර්ථක වී ඇත.එතනින් එහා ගොස් කතාකර නම්බරය ඉල්ලාගැනීමෙන් ඔබ කරගන්නා ගොන්කමට මම වගකියනු නොලැබේ.(කස්ටිය හිතන්න පෙර කීම වැදගත්ය.මම එසේ නම්බර් ඉල්ලානැති ලැජ්ජ බයට හැදුනු එකෙකි)

සමහර ළඳුන් ඇත්තටම දිරිය කාන්තාවන්ය.සමහරුන් තොත්ත කොමල බබාලාය. ඔය කී බබාලාව දාගන්නා එකාටනම් දෙයියන්ගේම පිහිටයි යන්න මගේ හැඟීමය.උන්දලා දන්නේ කොමලෙ පමණි.බතක් මාලුවක් පිසින්න දන්නේ නැත. ගෙයක් දොරක් පිරිසිදුව අතුගා තියාගන්න දන්නේ නැත. රෙද්දක් වලඳක් හෝදන්න දන්නේ නැත. මල් ගහක් මිරිස් ගහක් වවන්න තියා තණකොළ ගහක්වත් උගුල්ලන්න දන්නේ නැත. ඔය කී බබ්බුන් විලිරුදාව කියන එකත් පුලුවන්නම් මිනිහට දී ශේප්වුනත් පුදුමයක් වීමට දෙයක් නැත.
එසේම කොල්ලන් වැනි ළඳුන්ද සිටී.කොල්ලෙක් තව කොල්ලෙක් වැනි කෙල්ලෙක් බැඳීම හා කොල්ලෙක් තවත් කොල්ලෙක් බැඳීමේ වෙනස මට සිතාගන්න බැරිය.ළඳකට උරුම ලාලිත්‍යය, සිනහව, කොමලත්වය,ලජ්ජාව නැති ළඳ මටනම් පරිප්පු නැති හෝටලයකි.එය එසේ කියා පරිප්පු පමණක් ඇති හොටලේකෙනුත් ඇති වැඩක් නැත.
සංගීතයේ ඇති කෝමල ස්වරද (රි,ග,ධ,නි) ශුද්ධ ස්වර අතරට ඉඳහිට යොදා ගැනීමෙන් අමුතු සුන්දරත්වයක් ගෙනදෙයි.එතන වැදගත් වචනය වන්නේ "ඉඳහිට" යන්නයි.

ළඳුන් නොහිටින්නට අද සිංදුවාට පලකරන්න වෙන්නේ පොස්ට් දෙක තුනක් පමණි. මොකද ගීතවලින් 80%කටම ළඳුන් සම්බන්ධව ඇත.ළඳුන් නොසිටින්න බුදුගුණ ගීත,ළමා ගීත,පියවරුන් ගැන ගීත,රණවිරු ගීත හා මිනිසා සුවඳයි මල සේ වැනි ගීත කිහිපයක් පමණක් අපට ඉතිරිවේ.එයිනුත් "අම්මා සඳකි" යන ගීතය ඉවත් කිරීමට සිදුවේ.එම නිසා ළඳුන්ට ගීත වලින්නම් අඩුවක් නැත.

එකී ගීත වල අර්ථාලංකාරය ගැන විමසීමේදී මාගේ දැනීම හැටියට එම ගීත බොහොමයක වීශේෂයෙන් උපමාවන් උපමේයන් යෙදී ඇත්තේය.කෙහෙල් මලත්, තුත්තිරිත් (ඒක මලක් නේද ?) ඇර ඉතුරු මල් සියල්ලම දැන් ළඳුන්ට සමාන කර ඉවරය.ළඳකගේ දෙපතුලේ සිට කෙස් කොන දක්වා කවියන්, ගීත රචකයන්, පොත්පත් රචකයන් උපමාවන් යොදා ඇත්තේය.
සඳට , තාරකාවලට, නා දළු වලට, තුරුලතාවලට, මල්වලට, මල් පෙතිවලට, සැන්දෑ අහසට, පැණි කොමඩු වලට, මුහුදු රැල්ලට, එකී මෙකී නොකී සියලුම වස්තුන් වලට උපමේයන් ලෙස ළඳකගේ මොකක් හෝ ඇත.කොටින්ම ළඳකගේ ශරීර කූඩුවේ උපමාවක් නැති තැනක් නැතිතරම්ය.
අද ගීතයත් ඒ වගේ ගීතයකි.හැබැයි මෙහි උපමාව මූණ සඳ වගේ, නයන තරු වගේ කියන ඕඩිනරි විදියට ඒ කිව්වේ "වගේ" කෑල්ල දාලා නැත. උපමාවන් තියෙන්නේ අමුතුම විදියකට යොදාගෙනය.ගීතය වික්ටර් රත්නායකයන් ගයන සුනිල් ආරියරත්නයන් රචිත "කුරුල්ලන්ට ගී ගයන්න" යන්නයි.

ගීතය ගැන කීමේදී පැහැදිලිවම මෙය ගැමි තරුණයෙකුගේ ආදර බර ඉල්ලීමක් ලෙස කියන්නට පිළිවන.මෙහි ඇති උපමාවන් බලන්න ඒ සියල්ල ගැමි පරිසරයේ කෙනෙකු අත්විඳින දේවල්ය."මැණිකේ" කියන වචනයෙන් තවත් එය ගැමිබර වූවාදෝ කියා මට සිතේ.අනික එම අදහස වඩාත් තීව්ර කරන්නදෝ මන්දා රෝහණ වීරසිංහයන් තනුව අන්තිමට ජන කවියක ආකාරයට සකස්කර තිබේ.හරිම අමුතු විදියක රසයක් දෙන මධුර ගීතයකි.
දැන් ඉතිං ළඳුන් ගැන කියපුවට මද කිපිලා ඉන්න ඇත්තෝ ඉන්නවනම් මේ සුමිහිරි ගීතයට සවන් දීලම සිත නිවාගෙන කොමෙන්ටුව දාන්නකෝ.

කුරුල්ලන්ට ගී ගයන්න ඔබෙ කටහඬ දෙන්න
නෙලුම් විලේ මල් පිපෙන්න ඔබෙ දෙකොපුල දෙන්න
මැණික් වලට දිස්නේ එන්න ඇසේ කැලුම් දෙන්න
නා දල්ලට පාට එන්න ඔබෙ තොල්පෙති දෙන්න 

ගලන ගඟට රළ නගන්න ඔබෙ කඳුලැලි දෙන්න
ඉරට හඳට එලිය එන්න ඔබෙ හසකැන් දෙන්න
නීල වළා සළු එලන්න ඔබෙ කේරැල දෙන්න
දේදුන්නට හැඩය ගන්න ඔබෙ නෙත් බැමි දෙන්න

තණ නිල්ලට ඔබෙ දෙපතුල මොලකැටි බව දෙන්න
නල රැල්ලට ඔබේ සුසුම් වල සිහිලස දෙන්න
ජීවත් වන ඩිංගට මට සැනසිල්ලෙන් ඉන්න
එපා මැණිකේ සිත පමණක් කිසිවෙකුටත් දෙන්න

එහෙනම් කොමල නොදා සිංදුව රසවිඳින්න.

#################
පසුව ලියමි :

අපිනම් එදා ඒක දැකලා බස් එකෙන් බැහැලා පංතියට ගියා හැබැයි, අපිනම් අර අක්කව බස් එකේම තියලා තමයි බැස්සේ. එත් ඒ සිදුවීම කියවපු සමහර අය ඒ අක්කත් එක්ක තාමත් බස් එකේ යනවා කියලා වැටහෙනවා. කරුණාකරලා ඒ අක්කව ඒ බස් එකේ තියලා ඔයාලා බහින්න.

7 comments :

  1. මේක ලස්සනයි.... සිත් ඇදගන්නාසුලුයි....

    ReplyDelete
    Replies
    1. උකුස්සා මචං උඹ කිව්වේ තීම් එක ගැනද ?

      Delete
  2. එපා මැණිකේ සිත පමණක් කිසිවෙකුටත් දෙන්න :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. කියනවනම් හාකෝ හාකෝ

      Delete
  3. ලඳුන් ගැන කියා තියෙන සියල්ල ඇත්ත නිසා ඒ පිලිබඳ මුකුත්ම කියන්න අමාරුයි .
    …ගීතය රස වින්දා . කොච්චර ඇසුවත් එපා වෙන්නෙ නැති ගීතයක් . රසවත් සටහනක් .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ඔබට බොහෝම ස්තුතියි :)

      Delete

රසයිද, තිත්තයිද, දිරවගන්න බැරිද, මෙලෝ රහක් නැත්ද, දැනුන රස කිව්වොත් අපිටත් සතුටුයි.